Skip to content

Carolien Hermans

artist – researcher – writer – pedagogue

Menu
  • Artistic Projects
    • Bathtub Opera
    • Sea Bells
    • Performing The Line
    • The Clouds Are Hanging Low Today
    • The Return of the Sirens
    • Butterfly-men and Sea-walkers
    • Fake Animal Store
    • Fake!
    • The Last Bastion
    • What Happened to the Unicorn?
    • Jan
  • Artistic PhD
    • Introduction
    • Artistic Methods
    • Abstract PhD Research
    • Movement Ecology
      • Jumping and Falling
      • The Act of Balancing
      • Turning
      • Trampoline
      • Building a Snowman
      • Gliding with Mattresses
      • Diving: Jumping from a Swimming Board
      • Falling Once More
    • Re-Enactments
      • Re-Enactment 1
      • Re-Enactment 2
      • Re-Enactment 3
    • Touch Project
    • PhD: Thesis and Materials
  • Who?
  • Pedagogy
  • Publications
  • Contact
Menu

Aandachtstraining voor studenten

Binnen het hogeschool onderwijs merken we sinds enige jaren dat studenten steeds meer struggles ervaren bij het studieproces. Door de enorme stroom aan informatie die via internet en social media op hen wordt afgevuurd, weten studenten vaak niet goed meer waar ze wel en waar ze niet hun aandacht op moeten richten. Er zijn zoveel stoorzenders (zintuiglijke, emotionele, cognitieve, lichamelijke) dat de aandacht alle kanten op schiet. 

Het gevolg is dat de aandacht overal en nergens is. De aandacht fladdert rusteloos rond en kan nergens goed landen. Die rusteloosheid gaat vaak gepaard met gevoelens van onzekerheid, faalangst  en controleverlies.

In deze aandachtstraining leren studenten hun aandacht op een gezonde  manier te richten. In 11 sessies gaan we aan de slag met studiegewoontes, omgaan met stoorzenders, het in kaart brengen van je eigen stress niveau, het nut en vooral onnut van de innerlijke criticus, de do’s en don’ts van lijstjes, de pomodoro techniek, mindfulness oefeningen, yoga, de optimale condities voor flow,  diepe aandacht, de kunst van het ontspannen en het opladen van je aandachtssysteem.  Naast de 11 aandacht sessies, is er ook een aandachtsspel ontwikkeld waarin aan de hand van een negental voorwerpen en een kaartspel voor de deelnemer inzichtelijk wordt gemaakt wat de hindernissen en obstakels zijn als het gaat om het eigen studiegedrag, terwijl tegelijkertijd de veerkracht (kansen & stimulansen) zichtbaar wordt.. Vanaf het najaar is het boek en het spel via onder meer bol.com te verkrijgen. 

Recent Posts

  • Friendly Floatees
  • Book ‘Pedagogy along the Way’
  • Lecture ‘Generosity of the Gesture’
  • Connecting & Relating

Categories

  • Uncategorized
© 2025 Carolien Hermans | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme